torsdag 24 augusti 2017

Varför jag älskar löpning

Har tänkt skriva det här inlägget i flera dagar nu men det har liksom inte blivit av... Bättre sent än aldrig så här kommer mitt inlägg om varför jag älskar löpning!

Nu när jag inte sprungit regelbundet på en hel evighet så har jag funderat mycket över vad det är jag saknar så med just löpningen. Jag har ju fortsatt tränat ändå men bara just inte löpning. Jag har nu konstaterat att det i dagsläget inte finns någon annan träningsform som slår löpningen för mig. Det är något alldeles speciellt med att springa helt enkelt.

Här kommer listan över varför jag älskar löpning:
  • Enkelheten. Det är så lätt att bara knyta på sig skorna och gå utanför dörren och börja springa. Annan träning kräver oftast mer förberedelser och planering innan man börjar. 
  • Tröttheten. Man blir så skönt (eller sjukt?) trött av att springa. Att springa kan vara så sjukt jobbigt men det är så himla skönt att känna den känslan tycker jag, tröttheten i hela kroppen. Man kan även nå den tröttheten av att bara springa några hundra meter, om man gör det tillräckligt fort. 
  • Stillheten. Att kunna springa en morgontur utan hörlurar och bara vara. Känna in stämningen i luften och bara njuta av stunden.
  • Naturen. Man får se så himla mycket fint i naturen när man springer och jag älskar att se hur årstiderna påverkar naturens utseende.  
  • Förbättringen. Att springa ger (i alla fall mig) snabbare förbättring än mycket annan träning. Efter bara några veckors kontinuerlig löpning känner jag att kroppen orkar mer och klockan visar snabbare tider.  
  • Variationen.  Löppassen går att variera i oändlighet både distans och fart. Vissa dagar känner man kanske för ett långsamt långpass och andra dagar för riktigt snabba intervaller eller varför inte ett backpass. 
  • Nöjdheten. Jag känner mig sällan så nöjd som efter ett riktigt bra löppass, det behöver absolut inte vara något personligt rekord utan att känna lätthet kan gott och väl räcka. 
  • Gemenskapen. När man springer tillsammans med någon och kämpar tillsammans och peppar varandra, helt underbart. 
  • Friheten. Jag kan springa vart jag vill och åt vilket håll jag vill. Ofta bestämmer jag efterhand vart jag ska springa under mina rundor vilket känns så fritt och härligt. 
Ja nu vet ni varför just jag älskar löpning och jag hoppas denna kärlek smittar av sig till er också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar