onsdag 2 augusti 2017

Älska din kropp

För ett tag sedan läste jag hos fantastiska Annika att hon sett en dokumentär som heter Embrace. Efter att läst hennes inlägg blev jag väldigt sugen på att se den själv, vilket jag nu har gjort. Det är en dokumentär som väcker mycket känslor och jag rekommenderar verkligen er alla att se den. Trailern finns HÄR på youtube och själva dokumentären hittar du på Netflix.

Den handler om Taryn Brumfitt som publicerade en före och efterbild på sin Facebook. Det var dock inte en vanlig sådan utan Taryn var smalare på sin förebild än vad hon var på sin efterbild och hon mådde mycket bättre på efterbilden. Detta var något som väckte stor uppmärksamhet, hon fick mängder av delningar, likes och kommentarer på bilden. Det var även många kvinnor som mejlade/ skrev till henne på grund av att de själv var missnöjda med sina kroppar.

Taryn Brumfitt insåg då vilket stort problem detta var och gjorde denna dokumentär då hon åker runt i världen och pratar med olika personer. Det var så himla intressant! Hon träffar bland annat en kvinna som lidit av anorexia hela livet och som berättar om vilken hemsk sjukdom det är. Taryn träffar även en plastikkirurg som berättar vilka förändringar han kan göra med hennes kropp och säger bland annat att han kan ta bort fett från magen för att göra henne slankare och snyggare. Vem har bestämt att man blir snyggare bara för matt man blir smalare? Riktigt frustrerande.

I dokumentären tar de upp hur idealen i samhället påverkar oss till att tro att vi måste se ut på ett visst sätt. Jag är själv en ung tjej och skulle ljuga om jag sa att jag inte bryr mig det minsta om ideal och normer. När jag tittar i tidningarna så ser jag bilder på trådsmala modeller och det är då inte alltid så lätt att tänka att jag själv är fin som jag är. Många av bilderna är dessutom väldigt redigerade vilket man lätt glömmer. Samhället vill visa upp smala "fina" tjejer och det blir nästan som att alla vi som inte ser ut så är fel. Hur sjukt som helst! Är en modell större en de vanliga modellerna kallas det "oversize" även om de i många fall är mer som normala människor än de vanliga modellerna.

När de i dokumentären gick runt på stan och frågade kvinnor om de var nöjda med sinna kroppar svarade alla nej, någon ansåg sig vara för tjock, någon ha för stora lår och så vidare. Det slog mig att om någon frågat mig själv samma fråga innan jag sett denna dokumentär hade jag nog också svarat nej. Men nu i efterhand känns det som en självklarhet att svar ja. Min kropp klarar av att träna, är stark och den hjälper mig uppnå det jag vill, varför skulle jag därför vara missnöjd med den? Mina lår är kanske inte de smalaste men skulle jag verkligen bli lyckligare av det? Svaret är nej det skulle jag inte bli.  

Jag är vacker precis som jag är, trots alla mina fel och bister och det är du också! Hade alla sett precis likadana ut hade vi inte varit unika. Vem vinner på att vi går runt och är missnöjda över våra egna kroppar? Nej precis, ingen. Vi alla är unika och alla är vi lika värdefulla och viktiga oberoende på hur mycket vågen visar eller hur vi ser ut.


Älska din egna kropp för det är den värd!💗




1 kommentar:

  1. Så glad jag blir, tack! Du är också fantastisk precis som du är! Och ett superbra inlägg :) Stor Kram Annika

    SvaraRadera