söndag 6 augusti 2017

Alla har rätt att springa utan rädsla

Igår var det 5 augusti 2017 och det var då exakt två år sedan Ida Johansson mördades under en löprunda i Upplands Väsby. För att hedra hennes minne så arrangerades eventet Spring med kärlek, man springer så långt man vill, var man vill, ensam eller tillsammans. På flera platser i Sverige anordnades det så att man kunde springa tillsammans med andra.

Jag själv sprang jogg/gång intervaller tillsammans med min pojkvän för att hedra Ida och för allas rätt att springa utan rädsla.

Det är hemskt att ett sådant här inlägg behöver skrivas men som dagens samhälle ser ut så måste jag tyvärr göra det. Tidigare i år läste jag i tidningen Runner's World att mer än 50% av deras kvinnliga läsare utsatts för trakasserier eller hot under en löprunda. Så himla sjukt! Allt för ofta står det i tidningarna om överfall som skett vid elljusspår, något som inte alls borde förekomma. Elljusspår är en plats för motion och där ska alla känna trygghet i att vara.

Varför är det så här? Jag har själv ett överfallsarmband som jag använder när jag springer vid elljusspåret inne i stan. Något jag inte tycker en ung tjej som jag ska behöva ha, jag ska kunna känna mig trygg och springa vart jag vill när jag vill.

Något behöver göras för att ändra på detta, men frågan är VAD? Jag själv känner mig väldigt angelägen om att försöka göra något för att ändra denna situation för det är verkligen inte okej att det är så här. Alla har rätt att springa utan rädsla!💕  

#springmedkärlek #springautanrädsla 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar