torsdag 1 juni 2017

Vad har jag gjort?!

För exakt ett år sedan så anmälde jag mig till Göteborgsvarvet 2017. Jag hade relativt nyligen orkat springa en mil för första gången och hade tittat på hela TV-sändningen av Varvet. Det kändes både väldigt spännande och läskigt att anmäla sig till ett så "långt" lopp. Jag tränade på bra under hela sommaren och hösten men kom inte upp i några distanser över milen.

Sedan hände det! Under vintern började mina knän spöka och göra ont. Till en början med trodde jag det enbart var någon typ av överansträngning och eftersom det var under vintern så hade löpmängden ändå minskat kraftigt. Jag försökte träna på så gått det gick och när år 2017 började så ökades även löpmängden igen. Jag sprang på och fast det gjorde ont så var det ändå en smärta som gick att genomlida utan större problem.

När jag haft ont i ca tre månader insåg jag att något troligtvis inte var som det skulle och uppsökte därför en sjukgymnast. Där fick jag behandling med både stötvåg och akupunktur, till en början med fick jag fortsätta springa. Så jag tränade på inför mitt tänkta Göteborgsvarv och kom upp i ett långpass på 13 km, vilket är det längsta jag någonsin sprungit. Men i och med att knäna inte blev bättre så fick jag löpförbud av sjukgymnasten och skulle istället göra en mängd rehabövningar. Mindre roligt...

Till en början med hoppades jag fortfarande på att kunna uppfylla mitt mål och springa Göteborgsvarvet men efter en tid utan förbättring sa sjukgymnasten att det bara var väldigt korkat att genomföra loppet. Mina känslor över det beskedet får bli ett eget inlägg för annars finns det en risk att det blir väldigt långt.

Jag accepterade ändå vad sjukgymnasten sa och valde att donera bort min startplats till någon med större nytta utav den. Efter det har jag fortsatt att gå till sjukgymnasten och att rehaba. Vad själva felet eller problemet med mina knän är vet vi inte riktigt men det känns ändå som att det nu håller på att bli liiiite bättre. Jag tänker att jag nog borde boka tid hos en ortoped för att kanske kunna få en klarare bild över vad som är felet.

Men vad gjorde jag idag då? Jo jag anmälde mig till nästa års Göteborgsvarv... Jag sprang 2,1 km igår med en sådär känsla och då ska jag springa den sträckan gånger TIO. Det är förvisso långt kvar till nästa års Göteborgsvarv men eftersom mina knän fortfarande inte är helt bra så vet jag inte när jag kan börja löpträna ordentligt igen. Kanske var beslutet att anmäla mig väldigt korkat, eller så slutar det i succé. Det återstår att se helt enkelt.






2 kommentarer:

  1. Åhh vad kul att du redan anmält dig till ditt första Göteborgsvarv.
    Lycka till med träningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ska verkligen bli roligt! Tack så mycket :)

      Radera