söndag 4 juni 2017

Att sätta upp mål och att våga ändra målen

För mig är mål en viktig motivationsfaktor. Hur målen är formulerade är däremot inte lika viktigt och det kan vara både kvalitativa och kvantitativa mål. Förra året hade jag som mitt huvudsakliga mål att kunna springa milen under timmen och det var något som motiverade mig något enormt. Det krävdes en hel del träning inför det och den träningen blev lättare tack vare att jag satt upp ett mål. När målet sedan uppnåddes blev jag så himla glad och nöjd över mig själv. Känslan efter att jag uppnått ett mål är något jag gillar starkt! Inför 2017 sammanställde jag ett typ av "collage" över mina träningsmål för att lättare se vad jag hade att träna för.

Här på bilden kan ni se hur detta collage såg ut.


I början av året var jag verkligen pepp på att få uppfylla mina mål! Men som ni redan vet gick inte allt som planerat och därför försvann min möjlighet att uppfylla alla mina mål. Till en början med kändes det faktiskt väldigt jobbigt att inte kunna nå de mål jag själv satt upp, jag såg det som ett misslyckande. Men efter en stunds ältande insåg jag att det egentligen bara var en bit papper. Att jag kunde göra ett nytt collage med nya mål som jag med större sannolikhet har möjlighet att uppnå. För mig var det väldigt viktigt att jag tog beslutet om att sätta upp nya mål. Det tror jag gjorde det lättare för mig att sluta älta de gamla "misslyckade" målen och istället gå vidare.


Det är alltså så här min nya målbild ser ut.

Med det här inlägget vill jag uppmuntra er till att sätta upp egna mål, mål är något som kan fungera som en bra drivkraft och motivationsfaktor till bland annat träning. Men om ni känner att ni satt upp "fel" mål eller att förutsättningarna ändrats längs vägen så ska ni inte vara rädda för att ändra era mål och sätta upp nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar