tisdag 20 juni 2017

Gör din egna supergröt!

Jag har på senaste tiden börjat äta gröt till frukost och tycker det är så himla gott! Har förut varit väldigt skeptisk till gröt men efter att ha ätit det ett tag är jag helt såld på det. Riktigt mätt blir man också så det är ju ett plus.

I affärerna finns det så kallad "supergröt"att köpa, men nu tänkte jag tipsa er om hur ni kan göra er alldeles egna supergröt. Det är superenkelt och blir supergott, riktigt superbra helt enkelt!

Här nedan kommer en liten beskrivning av hur jag gör min gröt men självklart så går det att variera i oändligheter. Det jag tycker är roligt är att man själv bestämmer vad gröten ska innehålla och mängden av alla ingredienser. På så sett får man den precis som man vill.

I min gröt hade jag den här gången i solroskärnor, pumpafrön, rågflingor, linfrön. havregryn och chiafrön. Hur mycket det ska vara av varje ingrediens är inget jag är så noga med utan tar så att jag tycker det blir bra. Jag brukar börja ha i själva "basen" som i det här fallet består av rågflingor och havregryn. Efter det har jag på en mindre mängd av alla de övriga ingredienserna. Rör sedan runt i skålen och lägger innehållet i en burk med lock, nu är det klart! Väldigt enkelt och smidigt.

Tillagning av din egna supergröt: 

Till en portion
1 dl gröt
2 dl vatten

Häll i gröten och vattnet i en kastrull och låt koka upp. Koka på svag värme i ca 4 min.

Toppa gröten med något du tycker om. Just idag tog jag banan och smultron på min gröt. Riktigt gott och somrigt!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar